Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

USA. Nowa Acela Amtraka w eksploatacji!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
28-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Amtrak, Alstom, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Amtrak w wprowadził do eksploatacji NextGen Acela czyli nowe składy dużych prędkości wyprodukowane przez Alstom. Nowe pociągi rozpędzą się do 260 km/h i będą eksploatowane na linii między Bostonem, Nowym Jorkiem i Waszyngtonem.

W sierpniu 2016 roku Amtrak ogłosił pożyczkę w wysokości 2,4 miliarda USD od Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych na zakup 28 nowych składów do obsługi linii Northeast Corridor.

Pierwotnie nowe pociągi miały wejść do pełnej eksploatacji już w 2020 r. lecz dopiero z początkiem pandemii COVID-19 Amtrak otrzymał pierwszy egzemplarz testowy. Na początku 2024 r. po pomyślnym zakończeniu testów i dopuszczeniu do eksploatacji nowych pociągów przez Amerykańską Administrację Kolejową (FRA) ogłoszono, wydawałoby się już pewny, termin, jakim miała być wiosna 2025 r., jednak i tym razem nie obyło się bez poślizgu. Ostatecznie pierwsze pięć składów weszło do eksploatacji 28 sierpnia.

– Acela jest synonimem amerykańskich pociągów dużych prędkości i wyznacza nową erę usług nowej generacji – powiedział Roger Harris, prezes Amtrak. – Przyszłość kolei dużych prędkości zaczyna się teraz – dodał.

– Pociągi NextGen Acela to pierwsze pociągi dużych prędkości zbudowane w Ameryce. Zespół Alstomu wniósł do Stanów Zjednoczonych niemal pięć dekad globalnego doświadczenia w dziedzinie kolei dużych prędkości, aby dostarczyć najszybsze i najbardziej zaawansowane technologicznie pociągi w kraju – powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes Alstom.

– Tto przełomowy moment dla kolei w Stanach Zjednoczonych. Prezentujemy NextGen Acela, dowód rodzimej innowacyjności i naszego zaangażowania w ożywienie amerykańskiego przemysłu – powiedział Michael Keroullé, prezes Alstom Americas. Podkreślał przy tym, że pociągi były budowane przez wykwalifikowanych amerykańskich pracowników w Hornell. – Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do odrodzenia innowacyjności amerykańskiej kolei, tworząc miejsca pracy i budując solidny łańcuch dostaw – dodawał.

Northeast Corridor (NEC – Korytarz Pólnocnowchodni), łącząca Boston z Nowym Jorkiem i Waszyngtonem to najszybsza, w pełni zelektryfikowana i najintensywniej użytkowana linia kolejowa w USA. Trasa liczy 736 kilometrów i przebiega przez 9 Stanów. To także jedyna linia, po której od 25 lat kursują pociągi dużych prędkości Acela, osiągające prędkości do 240 km/h. Po ćwierć wieku eksploatacji pociągów pierwszej generacji przyszedł czas na odnowę taboru i odświeżenie nieco zakurzonej marki Acela.



Nowe pociągi generacji TGV Avelia zostały wyprodukowane przez Alstom w amerykańskich zakładach Hornell w stanie Nowy Jork. Nowa generacja pociągów cechuje się między innymi większą o 27% liczbą miejsc (11 zamiast 8 wagonów), posiada technikę wychylnego pudła i może osiągać wyższe prędkości (do 260 km/h).

Alstom będzie także przez najbliższe 15 lat odpowiadał za utrzymanie składów w ramach umowy o wsparcie techniczne i dostawę części zamiennych. To porozumienie będzie mogło zostać przedłużone o kolejne 15 lat.

NextGen Acela to nie jedyny projekt taborowy realizowany obecnie przez Amtrak. Spółka inwestuje także w nowe lokomotywy, modernizuje wagony najpopularniejszych pociągów oraz podpisała z Siemens Mobility umowę na dostawę składów Airo.

W ostatnim roku rozliczeniowym (w Amtraku trwa on od października do września), z usług przewoźnika skorzystało ponad 32,8 mln pasażerów, czyli o 15% więcej niż w roku poprzednim, kiedy było ich 28,6 mln. To wynik lepszy niż dotychczasowy historyczny rekord z roku 2019, gdy odnotowano niewiele ponad 32 mln podróżnych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Prawo i polityka

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Łukasz Malinowski 20 marca 2025

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Biznes

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2024

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią

Pasażer

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Zobacz również:

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Prawo i polityka

Amtrak: Prezes ustępuje po naciskach administracji Trumpa

Łukasz Malinowski 20 marca 2025

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Biznes

Amtrak: Rekorodowy rok, ponad 32,8 mln pasażerów!

Łukasz Malinowski 25 grudnia 2024

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Tabor i technika

Amtrak bliżej wymiany wagonów

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2024

Amtrak: 28,6 mln pasażerów. Gorzej niż przed pandemią

Pasażer

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Infrastruktura

Amtrak: 10 mld USD na inwestycje infrastrukturalne

Łukasz Malinowski 19 listopada 2023

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Tabor i technika

Amtrak zamawia dodatkowe 10 składów Airo

Łukasz Malinowski 27 sierpnia 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij