Amtrak w wprowadził do eksploatacji NextGen Acela czyli nowe składy dużych prędkości wyprodukowane przez Alstom. Nowe pociągi rozpędzą się do 260 km/h i będą eksploatowane na linii między Bostonem, Nowym Jorkiem i Waszyngtonem.
W sierpniu 2016 roku Amtrak ogłosił pożyczkę w wysokości 2,4 miliarda USD od Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych na zakup 28 nowych składów do obsługi linii Northeast Corridor.
Pierwotnie
nowe pociągi miały wejść do pełnej eksploatacji już w 2020 r. lecz dopiero z początkiem pandemii COVID-19 Amtrak otrzymał pierwszy egzemplarz testowy. Na początku 2024 r. po pomyślnym zakończeniu testów i dopuszczeniu do eksploatacji nowych pociągów przez Amerykańską Administrację Kolejową (FRA) ogłoszono, wydawałoby się już pewny, termin, jakim miała być wiosna 2025 r., jednak i tym razem nie obyło się bez poślizgu. Ostatecznie pierwsze pięć składów weszło do eksploatacji 28 sierpnia.
– Acela jest synonimem amerykańskich pociągów dużych prędkości i wyznacza nową erę usług nowej generacji – powiedział Roger Harris, prezes Amtrak. – Przyszłość kolei dużych prędkości zaczyna się teraz – dodał.
– Pociągi NextGen Acela to pierwsze pociągi dużych prędkości zbudowane w Ameryce. Zespół Alstomu wniósł do Stanów Zjednoczonych niemal pięć dekad globalnego doświadczenia w dziedzinie kolei dużych prędkości, aby dostarczyć najszybsze i najbardziej zaawansowane technologicznie pociągi w kraju – powiedział Henri Poupart-Lafarge, prezes Alstom.
– Tto przełomowy moment dla kolei w Stanach Zjednoczonych. Prezentujemy NextGen Acela, dowód rodzimej innowacyjności i naszego zaangażowania w ożywienie amerykańskiego przemysłu – powiedział Michael Keroullé, prezes Alstom Americas. Podkreślał przy tym, że pociągi były budowane przez wykwalifikowanych amerykańskich pracowników w Hornell. – Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do odrodzenia innowacyjności amerykańskiej kolei, tworząc miejsca pracy i budując solidny łańcuch dostaw – dodawał.
Northeast Corridor (NEC – Korytarz Pólnocnowchodni), łącząca Boston z Nowym Jorkiem i Waszyngtonem to najszybsza, w pełni zelektryfikowana i najintensywniej użytkowana linia kolejowa w USA. Trasa liczy 736 kilometrów i przebiega przez 9 Stanów. To także jedyna linia, po której od 25 lat kursują pociągi dużych prędkości Acela, osiągające prędkości do 240 km/h. Po ćwierć wieku eksploatacji pociągów pierwszej generacji przyszedł czas na odnowę taboru i odświeżenie nieco zakurzonej marki Acela.
Nowe pociągi generacji TGV Avelia zostały wyprodukowane przez Alstom w amerykańskich zakładach Hornell w stanie Nowy Jork. Nowa generacja pociągów cechuje się między innymi większą o 27% liczbą miejsc (11 zamiast 8 wagonów), posiada technikę wychylnego pudła i może osiągać wyższe prędkości (do 260 km/h).
Alstom będzie także przez najbliższe 15 lat odpowiadał za utrzymanie składów w ramach umowy o wsparcie techniczne i dostawę części zamiennych. To porozumienie będzie mogło zostać przedłużone o kolejne 15 lat.
NextGen Acela to nie jedyny projekt taborowy realizowany obecnie przez Amtrak. Spółka inwestuje także w nowe lokomotywy,
modernizuje wagony najpopularniejszych pociągów oraz podpisała
z Siemens Mobility umowę na dostawę składów Airo.
W ostatnim roku rozliczeniowym (w Amtraku trwa on od października do września),
z usług przewoźnika skorzystało ponad 32,8 mln pasażerów, czyli o 15% więcej niż w roku poprzednim, kiedy było ich 28,6 mln. To wynik lepszy niż dotychczasowy historyczny rekord z roku 2019, gdy odnotowano niewiele ponad 32 mln podróżnych.